- Kultúra

Little Miss – Kallos Bea fotói a Mai Manó Házban

A gyermekszépségversenyek világának csillogó felszíne mögött rejlő világot mutatja be – részben a fiatal fotográfus Magyar Sajtófotó díjas anyagát is felvonultatva – Kallos Bea Little Miss című kiállítása, amely péntektől látható a budapesti Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Házban.


2013. július 12. – szeptember 1.

„Kallos Bea gyermekszépségversenyekről készült képriportja kiválóan illeszkedik az MTI fotóriporteri hagyományaiba, a sajtófotózás egyik legfőbb célját éri el: egy zárt közösségbe kalauzol el bennünket úgy, hogy a képanyag egyaránt érdekes ma és a nemzeti képarchívumban fennmaradva bizonyára izgalmas marad ez a korunkra annyira jellemző lenyomat a jövendő nemzedékek számára is” – méltatta a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) külsős hírügynökségi partnereként dolgozó fotográfust Virágvölgyi István, az MTI fotószerkesztőségének vezetője.

Kallos Bea 2010-ben kezdett el gyermekszépségversenyeket fényképezni, miután a Facebookon megpillantott egy előválogatóra toborzó felhívást.

„Addigra már láttam a Little Miss Sunshine című filmet, és volt némi fogalmam az amerikai szépségversenyekről. Látszott, hogy a tendencia hasonló, de Magyarországon még nincsenek olyan durva sminkek, nincs annyi pénz a versenyekben” – idézte fel az MTI-nek a fotográfus. Hozzátette: ennek ellenére azonban a magyar szülők abban a hitben élnek, hogy a versenyek által gyermekeik számára elérhetővé válik egyfajta „amerikai álom”.

A kiállítás fotóin elsősorban kisebb, 3 és 12 év közötti gyerekek bukkannak fel; ennek a korosztálynak a tagjai többnyire még nem maguktól vesznek részt szépségversenyeken. Az előválogatókon sok síró gyerekkel és felháborodott szülővel lehetett találkozni, noha minden gyerek kapott valamilyen oklevelet, játékot vagy diadémot, hogy ne érezzék magukat vesztesnek – számolt be tapasztalatairól a fotográfus.

Kallos Bea hangsúlyozta: próbálta ezeknek a gyerekeknek a szüleit nem mereven elítélni, noha véleménye szerint egy ekkora gyereknek nem a kifutón, hanem a játszótéren van a helye, akármennyire is azt állítják a szülők, hogy a versenyhelyzetből tanulni fog. „Egy szépségverseny ugyanis egy teljesen szubjektív dologról szól; egy gyerek szépsége nem mérhető, ráadásul minden szülőnek a saját gyereke a legszebb” – jegyezte meg.

Arra a kérdésre, hogy miért neveztek, a szülők rendszerint azt válaszolják, hogy azért, mert a gyerekek szeretnek szerepelni – árulta el a fotográfus. „Én azonban azt igyekeztem megragadni, hogy mennyire nem a gyerekekről, hanem az anyukák elveszett álmairól szól ez az egész. Pedig a gyerekszépségversenyek az esetek túlnyomó többségében nem vezetnek modellkarrierhez” – emlékeztetett.

A Csizek Gabriella által rendezett kiállítás húsz képe többnyire a felkészülés pillanatait, a színfalak mögötti világot, a szülők és a gyerekek versenyek közbeni kapcsolatát örökítik meg. A Nagymezői utcai kiállítóhelyen szeptember 1-jéig látható tárlaton részben helyet kapott az az anyag is, amellyel Kallos Bea a Magyar Sajtófotó 2012 pályázaton első díjat nyert a társadalomábrázolás sorozat kategóriában.

Kallos Bea munkásságát korábban négy sajtófotódíjjal ismerték el.

mti